Wat is de LTV / CAC-ratio?

LTV staat voor "lifetime value" per klant en CAC staat voor "customer acquisitie kosten". De LTV / CAC-ratio vergelijkt de waarde van een klant tijdens zijn leven, vergeleken met de kosten om ze te verwerven.

Deze e-commercestatistiek vergelijkt de waarde van een nieuwe klant gedurende zijn levensduur ten opzichte van de kosten voor het verwerven van die klant.

Als de LTV / CAC-ratio kleiner is dan 1,0, vernietigt het bedrijf waarde, als de ratio groter is dan 1,0 kan het waarde creëren, maar er is meer analyse nodig. Over het algemeen wordt een ratio groter dan 3,0 als "goed" beschouwd, maar dat is niet noodzakelijk het geval.

grafiek van de LTV / CAC-ratioGrafiek: Finance eCommerce financiële modelleringscursus.

Wat is de formule van de LTV / CAC-verhouding?

Hieronder vindt u de formule voor de kosten van de totale waarde van de klantacquisitie:

[(omzet per klant - directe kosten per klant) / (1 - klantbehoud)] /

(aantal verworven klanten / uitgaven voor direct marketing)

Voorbeeld berekening

Een e-commercebedrijf geeft $ 10.000 uit aan een Google AdWords-campagne en trekt 1.000 nieuwe klanten. De gemiddelde opbrengst per klant is $ 50 en de directe kosten voor het uitvoeren van elke bestelling zijn $ 30. Het bedrijf behoudt 75% van zijn klanten per jaar.

Klantbijdrage marge = $ 50 - $ 30 = $ 20

LTV = $ 20 / (1-75%) = $ 80

CAC = $ 10.000 / 1.000 = $ 10

LTV / CAC-verhouding = $ 80 / $ 10 = 8,0x

In dit geval is de verhouding vrij hoog en verwerft het bedrijf winstgevend klanten, ervan uitgaande dat er niet veel vaste kosten in het bedrijf zijn.

Download de gratis sjabloon

Voer uw naam en e-mailadres in het onderstaande formulier in en download nu de gratis sjabloon!

Uitdagingen met LTV / CAC-verhouding

Bijdragende marge is niet noodzakelijk een goede indicatie van economisch voordeel. Bedrijven hebben mogelijk aanzienlijke vaste kosten waarmee rekening moet worden gehouden.

Retentiepercentages (of churn rate) veranderen met de tijd en zijn niet constant.

De kosten van klantenwerving veranderen ook met de tijd en zijn niet constant.

Voor meer informatie over CAC en LTV, bekijk onze online cursus over e-commerce financiële modellering. In deze cursus leert u stap voor stap hoe u de economie van een marketingcampagne voor een e-commercebedrijf modelleert.

Meer leren

Voor meer informatie over andere soorten investeringsrendement kunt u het volgende bekijken:

  • Rendement op advertentie-uitgaven ROAS (Return on Ad Spend) ROAS (Return on Ad Spend) is een belangrijke e-commercestatistiek. ROAS meet de inkomsten die worden gegenereerd per uitgegeven dollar aan marketing. Het is een vergelijkbare en alternatieve winstgevendheidsmaatstaf voor ROI, of "Return on Investment". ROAS wordt vaak gebruikt in e-commercebedrijven om de effectiviteit van een marketingcampagne te evalueren.
  • Rendement op activa Rendement op activa en ROA-formule ROA-formule. Return on Assets (ROA) is een type return on investment (ROI) -maatstaf die de winstgevendheid van een bedrijf meet in verhouding tot de totale activa. Deze ratio geeft aan hoe goed een bedrijf presteert door de winst (netto-inkomen) die het genereert te vergelijken met het kapitaal dat het in activa heeft geïnvesteerd.
  • Rendement op eigen vermogen Rendement op eigen vermogen (ROE) Rendement op eigen vermogen (ROE) is een maatstaf voor de winstgevendheid van een bedrijf waarbij het jaarlijkse rendement (nettowinst) van een bedrijf wordt gedeeld door de waarde van het totale eigen vermogen (dwz 12%). ROE combineert de winst-en-verliesrekening en de balans terwijl het nettoresultaat of de winst wordt vergeleken met het eigen vermogen.
  • Winstmarge Nettowinstmarge Nettowinstmarge (ook bekend als "Winstmarge" of "Nettowinstmarge-ratio") is een financiële ratio die wordt gebruikt om het winstpercentage te berekenen dat een bedrijf produceert op basis van zijn totale inkomsten. Het meet het bedrag van de nettowinst dat een bedrijf behaalt per dollar aan inkomsten.
  • Bijdragende marge Bijdrage marge Bijdragende marge is de verkoopopbrengst van een bedrijf verminderd met de variabele kosten. De resulterende contributiemarge kan worden gebruikt om de vaste kosten (zoals huur) te dekken, en zodra deze zijn gedekt, wordt een eventueel overschot als inkomen beschouwd.
  • Wat is financiële modellering Wat is financiële modellering Financiële modellering wordt uitgevoerd in Excel om de financiële prestaties van een bedrijf te voorspellen. Overzicht van wat financiële modellering is, hoe en waarom een ​​model moet worden gebouwd.
  • Financiële modellering voor dummy's Financiële modellering voor beginners Financiële modellering voor beginners is onze inleidende gids voor financiële modellering - we behandelen het bouwen van een model, Excel-formules, best practices en meer.

Voor meer informatie over financiële carrières, bekijk de Finance interactieve Carrièrekaart.

Aanbevolen

Is Crackstreams afgesloten?
2022
Is het MC-commandocentrum veilig?
2022
Verlaat Taliesin een cruciale rol?
2022